Frosne grøntsager, gode eller dårlige i en snæver vending?

Der er ikke noget forkølet over frosne grøntsager. Og da slet ikke i vintermånederne. De har nemlig de fleste af deres næringsstoffer i behold, hvilket ikke altid er tilfældet for de ferske grøntsager, du finder i supermarkederne. Frosne færdigretter kan også være et godt alternativ til den hurtige pastaløsning, mener ernæringsekspert Marie Steenberger, der her varmer op med et par frosty tips i en kold tid.

Klokken er 17.00, og der en time til familien skal have aftensmad. Ulvetimen er så småt begyndt, og de gode intentioner om det sunde måltid må (igen) vige pladsen for den hurtige løsning: Pasta med ketchup.

Men der er en vej ud af pastajunglen. Vel at mærke, hvis du sørger for at fylde din fryser med bl.a. frosne grøntsager. Ifølge det uafhængige analyseinstitut Eurofins er dybfrosne grøntsager nemlig ofte mere vitaminrige end de friske grøntsager, du finder i supermarkedernes kølediske.

Eurofins har analyseret en række af de mest brugte ferske og dybfrosne grøntsager, og analysen viser en række interessante resultater. F.eks. viser undersøgelsen, at frosne grønne bønner har et 12 gange højere C-vitaminindhold end ferske, og frossen broccoli har 3,5 gange højere C-vitaminindhold end fersk broccoli. Fra et sundhedsmæssigt perspektiv er der altså slet ingen grund til at have dårlig samvittighed, hvis du bruger frosne grøntsager frem for ferske.

FERSKE GRØNTSAGER MANGLER VITAMINER

Årsagen på den store forskel i næringsstofferne skal findes i de ferske grøntsagers lange vej fra jord til bord. Fra grøntsagerne høstes, til de lander på tallerkenen, har de både være transporteret, lagret og kølet. Det går ud over næringsværdien.

Når det gælder frosne grøntsager, er denne proces betydeligt kortere. Grøntsagerne fryses ganske kort tid efter, de er blevet høstet, vasket, snittet og blancheret. Den hurtige proces betyder, at grøntsagerne bevarer deres næringsværdi bedre end de ferske grøntsager.

PAS PÅ MED TILBEREDNINGEN

Du kan selv gøre meget for at mindske tabet af vitaminer, når du tilbereder de frosne grøntsager. I en undersøgelse, som Søndagsavisen foretog i efteråret 2011, viste det sig, at stegetiderne på anvisningerne bag på frostpakkerne var så lange, at det gik ud over smagen og næringsindholdet.

Vær derfor varsom når du tilbereder de frosne grøntsager. Husk, at de er blevet blancheret inden pakning og derfor hverken behøver optøning eller lang koge- eller stegetid. Det gør grøntsagerne særlig velegnet til wokretter og andre retter, der skal tilberedes hurtigt.

Posted in

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>